כאב ראש מקבצי

למה האבחנה מתעכבת כל כך?

כאבי ראש ראשוניים (כאבי ראש אשר אינם מהווים סימן למחלה אחרת) הם תופעה שכיחה מאוד. כמעט 15% מהאוכלוסייה הבוגרת (מעל גיל 18) סובלת ממיגרנה למשל. כאב ראש מקבצי היא מחלה נדירה בהרבה, ורק אחד מתוך 500-1000 בני אדם סובלים ממנה במהלך חייהם.

ההסתמנות שלה מאוד טיפוסית. מדובר בהתקפי כאב ראש בעוצמה גבוהה מאוד, הנמשכים בין 15 דק' לשלוש שעות, המערבים צד אחד בלבד של הראש, ומערבים את ארובת העין, המצח או הרקה (או שילוב שלהם). ההתקפים מלווים כמעט תמיד בהפעלה של מערכת העצבים האוטונומית באזור – אודם של העין, דמעת, גודש של האף (פעמים רבות נחיר אחד), או נזלת. העפעף יכול להיות נפוח ומעט צנוח במהלך ההתקף. בחלק גדול מהמקרים הסובל מכאב ראש זה נמצא באי שקט קיצוני.

ההתקפים מופיעים ברוב הימים, בתדירות הנעה בין התקף ליומיים, לבין 8 התקפים ביום, ופעמים רבות מופיעים גם במהלך השינה. ברוב הסובלים ממחלה זו, יופיעו ההתקפים במהלך תקופה של מס' שבועות עד מס' חודשים, ולאחריה תופיע תקופה ממושכת של הפוגה בכאבים. תקופה זו המכונה "מקבץ" תופיע שוב ברוב החולים, לאחר תקופה של חודשים או שנים. במיעוט החולים, ימשכו ההתקפים ללא הפסקה ארוכה, במשך מעל לשנה.

למרות ההופעה המאוד טיפוסית, האבחנה של המצב הרפואי הנורא הזה כמעט תמיד מתעכבת. מחקרים מרחבי העולם מראים כי הזמן הממוצע עד שמתבצעת האבחנה הוא 3-5 שנים, ובחלק מהמקומות בעולם אף יותר. חולים הסובלים מכאב ראש מקבצי נבדקו בד"כ על ידי 2-5 רופאים, ממקצועות שונים (רופאי משפחה, פנימאים, רופאי עיניים, אא"ג, רופאי שיניים ואפילו פסיכיאטרים), לפני שאובחנה מחלתם, וב 30-40% מהמקרים גם נוירולוגים לא הגיעו לאבחנה הנכונה לפי חלק מהמחקרים.

במהלך תקופת העיכוב באבחנה זכו החולים באבחנות שונות ומשונות – החל ממיגרנה, סינוסיטיס, נוירלגיה טריגמינלית, או מחלת שיניים. חולים "זכו" בממוצע ל 2-3 אבחנות, לפני ההגעה לאבחנה הנכונה. מטבע הדברים טופלו החולים בשיטות שונות – אנטיביוטיקה, רפואה משלימה, טיפולי שיניים, ומשככי כאבים למיניהם, אשר אינן יעילות בכאב ראש מקבצי כלל. הם גם נשלחו לשלל בדיקות דימות, שהיו תקינות כולן.

ברוב המקרים, האבחנה הנכונה בוצעה על ידי נוירולוגים, אך אצל כ 15% מהחולים האבחנה בוצעה על ידי החולה עצמו, אשר קרא באתרי אינטרנט על המחלה, ואישר את האבחנה אצל נוירולוג אשר התאים לו טיפול.

אם גם אתם או מישהו שאתם מכירים, סובל מכאבי ראש כאלה – אולי גם להם כאב ראש מקבצי. כדאי לפנות לנוירולוג בהקדם, ולטפל בכאבי הראש המסויטים האלה.

פרופ גל איפרגן יו"ר החטיבה לרפואת המח ומנהל המחלקה ל נוירולוגיה בסורוקה

ניתן לטפל בכאב ראש מקבצי